NoNoiz.

Een Gooische opvang voor Vintage Elektrische Scooters

Driedubbel duurzaam is mijn motto. Opvang van afgedankte E-Scooters, ontdaan van roest en lood, voorzien van een jong en modern hart, klaar voor een nieuwe liefhebber.

  • 649,-

Waarom een elektrische scooter?

No Noise! Uiteraard als eerste het geluid: Elektrische scooters maken zo goed als geen geluid. Geen geknetter of gebrul, dus dat is best fijn voor jezelf en medeweggebruikers. Maar dat betekent ook dat vooral fietsers en voetgangers je niet aan horen komen. Dus altijd goed opletten en je elektrische toetertje gebruiken. Op verzoek kan ik je NoNoiz scooter zelfs extra voorzien van een racefiets bel. Gek genoeg gaan mensen dan wel opzij op het fietspad.

Amsterdammers moeten elektrisch scooteren:
https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoer/milieuzone-uitstootvrijezone/brom-snorfietsen

De nadelen

Eigenlijk is er nog steeds maar 1 echt nadeel: Als je batterij leeg is dan is het ook echt klaar. Dus altijd goed opletten hoeveel stroom er nog in de batterij zit. De scooters van NoNoiz hebben altijd een digitaal display op de scooter of in de batterij waarop je kan zien hoeveel % je batterij nog is. Met een snellader kan je binnen 4 uur je batterij weer vol laden. Ook kan je besluiten om een tweede batterij aan te schaffen zodat je snel weer verder kan terwijl je andere batterij thuis oplaadt. Zo heb ik een aantal klanten rondrijden in Amsterdam die de hele dag probleemloos maaltijden en spoedpost bezorgen; van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.

De fabels

Elektrische scooters zijn veel duurder in aanschaf.  Vroeger waren elektrische scooters veel duurder dan benzine scooters. Ook tweedehands. Tegenwoordig is er geen verschil meer. Vergelijkbare nieuwe elektrische scooters zijn vaak zelfs goedkoper in aanschaf. Dit komt omdat er net zoals bij auto’s heel veel vraag is naar elektrische scooters en veel minder naar benzine scooters.

De accu’s gaan niet lang mee

Dat klopte. Vroeger waren elektrische scooters voorzien van 4 of 5 zware loodaccu’s. Die gingen niet lang mee. Na 4000 tot 8000 kilometer ging het al krappe bereik en snelheid hard achteruit en vervangen van het loodzware accu pakket kost vandaag nog steeds minimaal 700 euro. De scooters van NoNoiz hadden origineel ook loodaccu’s maar die zijn al professioneel vervangen door een moderne, 3 keer lichtere, Lithium batterij met garantie. Deze moderne batterij kan minimaal 500 keer opgeladen worden zonder verlies in snelheid of bereik. NoNoiz scooters kunnen dus probleemloos 35.000 kilometers of meer maken.

Windscherm

De meeste NoNoiz scooters hebben een windscherm. Het grote voordeel is dat je veel minder nat wordt als het regent en je uit de wind zit tijdens het rijden. Wat wel lastig kan zijn is als er zon schijnt. Soms zie je dan de weg en het overige verkeer niet goed. Een windscherm heeft normaal geen effect op de maximale snelheid; maar wel op het verbruik van de stroom uit je batterij.

Hoe werkt een NoNoiz scooter?

Onder de buddyseat (zadel) zit de 15 kilo zware batterij. Deze kan in de scooter geladen worden maar kan ook losgekoppeld worden en met één hand uit de scooter getild worden om binnen op te laden. Als de batterij vol is slaat de lader automatisch af. Zodra je de contactsleutel draait is de scooter aan en als je aan de gashendel draait met je rechter hand, gaat hij er meteen vandoor; of je er nu op zit of niet. Dat is in het begin nogal wennen. Je scooter draait dus eigenlijk altijd stationair maar je hoort het niet. Vergeet dat nooit.

Verder heeft de scooter geen versnellingen. Het is dus ‘gas’ geven en remmen. Gebruik bij het remmen zo veel mogelijk de voorrem (rechts); behalve als het erg glad is.

Sommige NoNoiz scooters zijn voorzien van een schakelaartje waarmee de maximale snelheid ingesteld kan worden. Ook is het mogelijk om dit met een draadloze afstandsbediening te schakelen. Of een alarm met draadloze afstandsbediening behoort tot de opties.

Overschrijven en Verzekering

Voor het rijden op een NoNoiz scooter moet je beschikken over een ECE R 2205 / E4 goedgekeurde valhelm en in bezit zijn van een geldig rijbewijs type A, B of AM. Ook moet je de scooter WA-verzekeren, voordat je gaat rijden. Bij sommige maatschappijen kan je direct online de verzekering regelen, dus je kan meteen op de scooter naar huis rijden.

Ook moet de scooter, nadat je hebt betaald, op je naam gezet worden via het Rijksdienst Wegverkeer. Dit kan tegenwoordig 24 uur per dag online via je mobiele telefoon. Hiervoor moet je wel vooraf de DigiD-app op je telefoon geactiveerd hebben en een keer ingelogd zijn op je mobieltje op mijn.rdw.nl. Let op: Hierbij moet je ook een identiteitskaart of rijbewijs koppelen. Is dat allemaal gelukt dan kost het overschrijven van de scooter je eenmalig 12,50 euro, te betalen via IDeal.

Je krijgt dan via de post na een paar dagen je eigen groene kentekenbewijs pasje opgestuurd en in de email krijg je een tenaamstellingscode van 4 cijfers die je moet downloaden. Vergeet niet om deze code op het papier wat je bij je pasje ontvangt, op te schrijven. Als je de scooter weer wil verkopen heb je deze code namelijk nodig.

NoNoiz, vintage, zuinig en duurzaam